torsdag 30 januari 2014

Morgnar

Ordet "morgnar" ser lite knäppt ut om man bara skriver det utan sammanhang. Tycker jag, i alla fall.

Men vad jag egentligen ville skriva om är att morgnar här har en helt annan rytm än var vi har bott förut. Det är mörkt när man vaknar - väldigt mörkt. Sedan drar jag på mig ett par skor, öppnar dörren åt hunden, och så går vi tillsammans till vedboden för att hämta ved för dagen. Kommer vi in igen, sätter jag på vatten för kaffe och te, och så tänder jag eld i kakelugnen för att jaga bort kylan som kröp in under natten. Efter en liten tugga går jag ut igen för att skotta bort snövallen vid infarten så vi kan ta oss ut med bilen. Det börjar ljusna lite i himlen nu, så jag behöver inte ficklampan som jag har i fickan. Men jag har den ändå ifall jag vill kolla något djurspår eller så längs uppfarten. In igen, så äter jag frukost ordentligt, och då är Jessica redo att skjutsas till jobbet (eller rättare sagt busshållplatsen/samåkningsstället).

Efter det är morgonen över för då börjar jag jobbet. Om sistone har jag hört ormvråken när jag var ute vid lunchdags, men jag har aldrig sett honom (henne? Vad vet jag!). Jag undrar var den håller hus...

De har röjt lite i skogen tvärs över vägen från uppfarten. Jag ska se hur det ser ut i dagsljus, det kanske finns några fina bumlingar jag inte lade märke till när skogen var tätare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar